کد مطلب:303522 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:219

راز و نیازش با خداوند تعالی
دعاء یك نوع اظهار خضوع و نیاز به درگاه حضرت بی نیاز است و از صفات عالیه مومن به شمار می رود قرآن كریم همواره بندگان خدا را به دعا كردن توصیه می كند و می فرماید: اُدْعُونی اَسْتَجِبْ لَكُمْ. [1] مرا بخوانید تا اجابت كنم شما را و نیز از رسول خدا صلی الله علیه وآله روایت شده كه فرمود:

الّدُعاءُ مُخُّ اْلعبادَة. [2] دعا مغز عبادت است. و از حضرت علی علیه السلام روایت شده كه فرمود: اِدْفَعوُا اَمْواجَ البَلاءِ بالّدعاءِ. [3] امواج بلا را با دعا بشكنید از آنجا كه ذات اقدس احدیت پناه بی پناهان است مناجات با او بهترین آرام بخش روح و روان انسان است از این جهت حضرت فاطمه زهرا علیهاسلام از هر فرصتی در شبانه روز مخصوصاً در نیمه های شب كه آن ساعت ها ویژه خدا ترسان و پرهیزكاران است با خدای خویش به راز و نیاز عاشقانه می پرداخت و بویژه بعد از رحلت پدر بزرگوارش كه مصائب گوناگون به این بانوی بزرگ هجوم آورده بود به درگاه معبود مهربانش پناه برده و این گونه عرض نیاز می كرد:

یا مَنْ بابه مفتوح لداعیه و حجابه مرفوعٌ لراجیه. ای كه درش برای دعا كننده باز و حجابش برای امیداوارش برداشته شده است.

الَلهم لاتَّجْعَلْ مصیبتی فی دینی وَ لا تجعل الّدنیا اكبر همی وَلا مَبْلَغَ علمی. خداوندا مصیبتم را در دینم قرار مده و دنیا را همت والایم و منتهی درجه دانشم مگردان.

اسئلكَ خشیتكَ فی الغیب و الّشهادَة و العَدل فی الغَضبِ و الّرضا.

از تو می خواهم كه در نهان و آشكار از تو بترسم و در خشم و خشنودی عدالت بورزم.

و اسئلكَ القصدَ فی الفقر و الغنی. از تو می خواهم كه در فقر و غنا میانه رو باشم.

و اسئلك نعیماً لا یُبیدُ وَ قُرّة عینٍ لا ینقطع. و از تو می خواهم كه نعمت پایدار و روشنی چشم بی انقطاع وتمام نشدنی به من عطا فرمایی. و مرا به لذت دیدار خود مستفیض سازی تا آنجا كه عرض می كند خداوندا مرا زنده بدار تا وقتی كه زندگانی دنیا به خیر و صلاحم بیانجامد و اگر غیر از این باشد مرا به سوی خود ببر. الَلهم اِنّی اسئلكَ صبراً علی بلّیتكَ [4] .

خداوندا مرا بر بلایای خود صابر گردان. ملاحظه می فرمایید كه آن بانوی بزرگ دعاها و نیایش هایش عموماً برای تقویت جنبه های معنوی و روحانی اوست و از طرفی به بشر می آموزد كه باید فقط از خداوند تعالی خواست نه از غیر او آیا این بانوی با عظمت نباید الگوی كامل زنان بلكه تمامی انسانها باشد؟

باید دانست كه انسان هر چه معرفتش نسبت به خداوند تعالی بیشتر باشد قلبش بیدارتر و ترسش از مقام ربوبی بیشتر است چنانچه در قران كریم سوره فاطر / 25 می فرماید:

اِنّما یَخْشیَ اللَّهَ مِنْ عِبادِه العلماء. تنها عالمانند كه از خدا بیشتر می ترسند. به همین دلیل حضرت زهرا علیهاسلام بیش از همه مردم دارای چشمی گریان و دلی سوزان بود.


[1] سوره مومن / 60.

[2] بحار جلد 300/93.

[3] نهج البلاغه فيض / 1144.

[4] ناسخ التواريخ شرح زندگاني حضرت زهرا (س)1 -2- 3.